måndag 30 januari 2012

En Mycket Brådskande Klänningsbeställning!

Dottern tyckte att hennes (fejk)Barbiedocka var i väldigt stort behov av en ny utstyrsel. Så i ett nafs hade jag alltså fått
En Mycket Brådskande Klänningsbeställning!!


Så ja vad gör man inte..
Jag rotade runt bland alla mina tygstuvar och fann en liten stuvbit som kunde fungera fint. Satte mig tillrätta i soffan och började för hand sy Barbies nya klänning.

Och allt medans dottern, uppkrupen under en filt i den andra änden av soffan, tittade på en av hennes Landet för Längesedan filmer. Ett helt okej Söndagsnöje om ni frågar mig :)


Blev ju riktigt bra! Klarröd knälång klänning med en gigantisk rosett på ett bälte i midjan. Och på toppen av moset, en röd rosett i det rejält tilltufsade håret ;)


För att få till själva rosetten på midjebätet klippte jag helt enkelt ut en rektangel av tyget. Vek som när man viker en solfjäder, sydde några stygn på mitten rakt igenom alltsammans, och avslutade med att linda runt och sy fast ett smalt band av samma tyg. Dels för att dölja stygnen som håller ihop rosetten och dels för att det blir så mycket finare så. Sydde sen fast rosetten på bältet.

En snabbsydd klänning, enkel att ta av och på själv för en nästantreåring.

Skulle dock vara roligt att lägga lite mera tid, energi och kreativitet på att sy en riktig festblåsa till dockan nångång. Men har man fått en Brådskande Beställning så har man ;)

(Kanske kommer det bättre bilder en annan gång. Dessa togs med mobilen i mörker och utan en blixt som ville fungera. Kanske kan man ändock ana hur klänningen ser ut får jag hoppas ;)).

/Linn

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...