måndag 20 augusti 2012

Squashkaka - Recept!



Jag odlar egen squash i grönsakslandet i år. Och hittills har vi skördat 6 stycken, och ändå finns ett 10-tal kvar. På en planta!


Hade aldrig kunnat tro att det skulle bli närmare 20 st på en enda planta. Och det fortsätter komma nya blommor, så vem vet hur det här slutar ;)

Nånting ska man ju göra med all denna squash också.. grilla dem är supergott, eller baka! Så härom dagen bakade jag 2 squashkakor.


Här är en av Squashkakorna jag bakade.


SQUASH-KAKA, 2 kakor
(Det här receptet har jag fått av min kära mamma).


Det här behöver du:

Ca. 300 gram finriven Squash (jag tog lite mer än så).
5 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
3/4 tsk bakpulver
5 dl strösocker
2 ½ dl olja (en neutral sådan).
4 ägg
2 ½ dl hackade nötter (jag brukar ta hälften hasselnötter och hälften mandel).

Så här gör du:

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna, inklusive de hackade nötterna, i en skål. Rör sen ner i äggsmeten. Tillsätt oljan och till sist den rivna squashen.

Fördela smeten i 2 stycken smorda och bröade formar om ca 1 ½ liter vardera.

Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 50 minuter.




Vänd upp på ett fat och låt svalna med locket på!

/Linn





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...