onsdag 4 april 2012

ÅTERVINNING - om att Tillverka en Säng!

Såhär började det.


En tändsticksask, modell liten. Lim, sax, några små bitar rens från stuvbitar som använts till diverse syprojekt. Tyg som från början varit sängkläder och kökshanddukar, utslitna men perfekta att sy om till annat! En liten bit spetsband, som hunnit ha många användningsområden genom åren. Samt sidenband, det enda som inte återanvänds just här. Ja limmet återanvänds förstås inte det heller ;)

 En liten kudde med rosett, tyg från en gammal välanvänd söndertrasad kökshandduk. Klädde insidan med en bit tyg från ett gammalt underlakan, samt en bit sidenband runt kanten på insidan. Rosetten gjorde jag av en pyttig liten remsa av samma beige-bruna underlakanstyg som botten av asken är klätt i.

 Dom två övre bilderna visar hur tändsticksasken, numera sängen, ser ut underifrån.


 I den enden som fick bli fotända på sängen vek jag bara tyget som när man slår in paket, och limmade. Så där finns alltså ingen kartong bakom. Det rosablommiga tyget är det som får agera täcke. Upptill på sängen, huvudgaveln, gjorde jag som en krona (eller vad det kan tänkas vara), av en bit sidenband.


 Här syns den egentillverkade sängen ihop med tvillingbrorsans säng som kom med i köpet av de små Sylvanian-djuren.

 Dottern gav tvillingsystern ett eget gosedjur i form av en pytteliten nyckelpiga i trä.

Och såhär slutade det ;)
En säng till en av dotterns två små adopterade Sylvanian Families-djur, dom måste ju ha varsin såklart!



De är så underbara dessa små djurfamiljer med tillhörande möbler och små miniattrialjer. Jag hade flera sådana här Sylvanian familjer jag med som barn. Och de djurfamiljerna jag hade som barn finns kvar än för dottern att leka med, dock ej med på foto här.

På 3 års dagen i början på Mars i år så fick dottern möbler till den Sylvanian familj som hon fick i Julklapp av mormor, morfar och sina två mostrar.

 Samt ett pyttelitet tvillingpar med tillhörande sovrumsmöblemang. Dock bara med 1 säng, därav sängtillverkningen som jag visat här i inlägget :)

Alla dessa Sylvanian familjer ska sen få bo i dockskåpet!

/Linn

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...