måndag 20 augusti 2012

Hemmagjord glass!

Det här är ju så enkelt så man nästan blir knäpp ;)


Lite saft, några frukter (eller bär för den delen), behållare att ha allt i, glasspinnar och en frys och lite tålamod! ;)


Med fördel använder man behållare tilltänkta till just att göra egna glasspinnar. Den jag använt är köpt på Ica maxi, men mig veteligen finns det liknande på Ikea och mängder av andra butiker.

I annat fall går det alldeles utmärkt att använda urdiskade såna där små miniyoghurtförpackningar eller vanliga engångsmuggar i plast och glasspinnar i trä som sparats efter de köpta glasspinnarna ätits upp.. för det gör ni va, sparar glasspinnarna? ;) Gör det. Perfekta som små skyltar till frösådderna om våren. Och när ni gör egna glasspinnar hemma förstås!

Till just dessa glasspinnar hade jag i:

Skalad och skivad grön kiwi.
Tunna skivor av skalat urkärnat äpple.
Och Stark apelsinsaft. Det krävs lite styrka på saften då mycket smak försvinner sen de frysts. Det ska kännas på tungan när man smakar på den ofrysta saften. När den väl blivit till isglass känns den lagom stark/söt.

Jag stoppade i 3-4 skivor kiwi till varje isglass och ungefär lika mycket äppleskivor. Jag ville att glassarna skulle se fina ut också, så därför såg jag till att kiwiskivorna hamnade ytterst, väl synliga!

Därefter hällde jag på med apelsinsaften. Går bara åt nån deciliter saft med så mycket fruktskivor som jag hade i.


Det blev väldigt läskande och gott och gick hem hos alla i familjen!

/Linn

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...